Dzień Świadomości Autyzmu, zorganizowany w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Bełchatowie, zaznaczył się symbolicznym wypuszczeniem niebieskich balonów, jako znak solidarności z osobami autystycznymi. Do placówki po raz pierwszy trafiło dziecko z takim zaburzeniem w 2008 roku. Obecnie jest to grupa siedemnastu uczniów. Na obchody Dnia Autyzmu kilka szkół przesłało do SOSW plakaty, które przekazują informacje o zaburzeniu, ale także uczą tolerancji i akceptacji.
Autyzm jest zaburzeniem o charakterze neurologicznym, dotyczącym mózgu i mającym najczęściej podłoże genetyczne. Pierwsze objawy ujawniają się już na etapie okresu dziecięcego i trwają nawet do końca życia. Wśród objawów tego zaburzenia występują najczęściej: brak reakcji ze strony dziecka na polecenia, stronienie od zabaw z rówieśnikami, trudności z wyrażaniem emocji czy porozumiewaniem się, zarówno za pomocą gestów, jak i mowy. Otoczenie może odbierać jako dziwne zachowanie autystycznego dziecka.
Tolerancja i akceptacja to wartości, na które zwrócili uwagę uczniowie bełchatowskich szkół, autorzy plakatów, przygotowanych specjalnie na obchody Dnia Świadomości Autyzmu.
– Co roku organizowaliśmy niebieski korowód ulicami miasta chcąc zaznaczyć, że osoby autystyczne są wśród nas – mówi Małgorzata Stemplewska, dyrektor SOSW w Bełchatowie. – Z powodu pandemii zmieniliśmy formę tegorocznej akcji, przygotowując z zaprzyjaźnionymi placówkami wystawę plakatów oraz wypuszczając w niebo trzydzieści niebieskich balonów. Ich kolor nie jest przypadkowy. Tak się przyjęło, że niebieski towarzyszy symbolice autyzmu, bowiem jest to kolor, który pozytywnie wpływa na osoby z tym zaburzeniem.
W powiatowej placówce naukę pobiera obecnie siedemnastu uczniów z autyzmem. Szkoła gromadzi swoje doświadczenie od kilkunastu lat. Pierwszym podopiecznym był chłopiec, który trafił do SOSW w 2008 roku. Chodził do podstawówki, a następnie szkoły przysposabiającej do pracy. Niedawno zakończył edukację i szkołę opuścił.
A.Zawodzińska
Zespół ds. Promocji
Starostwo Powiatowe w Bełchatowie