20 lutego – podczas konferencji prasowej w Bełchatowie – poseł Małgorzata Janowska (Partia Republikańska, klub parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość) i prezes Polskiego Instytutu
Transportu Drogowego Marcin Wolak zaprezentowali raport – “Problem Braku Kierowców Zawodowych. Rekomendowane Rozwiązania”.
Publikacja podsumowuje dane dotyczące trudnej sytuacji branży transportowej związanej z brakiem kierowców zawodowych oraz przedstawia możliwe działania, które pomogą rozwiązać sytuację. Omawiane zagadnienie jest niezwykle istotne w kontekście regionu, bowiem w województwie łódzkim działa kilka tysięcy firm transportowych. Rekomendowane rozwiązania wpłynęłyby efektywnie na rozwój lokalnych przedsiębiorców.
Polska branża transportu drogowego wyrosła na lidera w Unii Europejskiej. Dziś 25% towarów przewożonych w transporcie międzynarodowym w Europie realizowana jest przez polskich
przewoźników. W tej chwili dynamiczny wzrost jest zagrożony brakiem wyszkolonych kierowców zawodowych. Spowolnienie mogą już obserwować instytucje leasingowe oraz producenci ciągników siodłowych i aut ciężarowych.
PITD rekomenduje rozwiązanie wzorowane na modelu brytyjskim oparte na trójstronnych umowach kredytowych, które pozwolą bezpiecznie sfinansować szkolenie dla kandydatów na kierowców. Umowa zawierana jest pomiędzy bankiem, pracodawcą, a przyszłym kierowcą. W roli gwaranta takiej umowy mógłby wystąpić Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach
Wsparcia Rozwoju Firm. Kredyt spłaca pracodawca, ale w przypadku, gdy kierowca zdecyduje się zakończyć pracę następuje cesja spłaty na niego. Jest to rozwiązanie, które daje poczucie odpowiedzialności dla kandydata, bezpieczeństwa dla pracodawcy, a jednocześnie nie angażuje bezpośrednio środków budżetowych, bo o szkoleniach decyduje rynek. Według PITD na rynku pracy nie brakuje chętnych do zdobycia zawodu kierowców, ale barierą dla nich są wysokie koszty szkolenia. Dotyczy to zarówno osób młodych, wchodzących na rynek pracy, ale również osób już pracujących w innych, mniej atrakcyjnych finansowo zawodach.
Aby program powstał niezbędne jest jednak wsparcie Ministerstwa Przedsiębiorczości, zaangażowanie Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, a także jednego z banków oraz gwaranta – Banku Gospodarstwa Krajowego. Jak zauważają przedstawiciele Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, zainteresowanie takim rozwiązaniem wśród przewoźników jest duże, ok 50% spośród nich deklaruje chęć skorzystania z takiego programu, szczególnie wśród małych i średnich firm.
Na koniec podkreślono, że problem braku kierowców dotyczy całej Europy, a kraj, który najszybciej poradzi sobie z jego rozwiązaniem, szybko umocni swoją pozycję, gdyż potrzeby przewozowe rosną wraz z wzrostem gospodarki całej UE jak i poszczególnych państw.
Raport – Problem braku kierowców zawodowych. rekomendowane rozwiązania